Regionen för östra Makedonien och Thrakien ”omfamnar” Stockholm

Det är alltid så här runt årsskiftet som jag längtar till Grekland som allra mest. Särskilt nu när det snöar och regnar om vartannat. Min tankar vandrar osökt till Grekland och till funderingar kring årets resa till landet som jag håller av allra mest. Jag slits ständigt mellan att återbesöka platser som jag älskar och att upptäck nya platser som jag ännu inte har fått uppleva.

Jag botaniserar i allt material som har med Grekland att göra; broschyrer, böcker, webbsidor, youtube, bloggar, instagramkonton och facebooksidor. Det händer även att jag får möjligheten att få uppleva nya platser genom andra människor, som till exempel genom presentationer och kulturevent.

I mitten av december fick jag möjligheten att lära mig om en ny del av Grekland, en del som jag ännu inte har besökt, regionen östra Makedonien och Thrakien (se karta nedan). Östra Makedonien och Thrakien ligger i nordöstra delen av Grekland och utöver fastlandet omfattar regionen även öarna Thassos och Samothrake som jag har sneglat på i flera år men som jag aldrig har kommit iväg till.

Regionen verkar passa mig bra med otaliga vandringsleder, orörd natur, berg, skidåkning på vintern, genuina byar och magiska stränder längs med fastlandskusten. Är det möjligtvis här min resa i slutet av maj ska starta? Än återstår nog många planerings- och sondeirngstimmar innan jag landar i en resrutt för sommaren.

För att besöka regionen kan du antingen flyga till och utgå från Thessaloniki men du kan även resa in till den internationella flygplatsen Kavala (med charterresor) och inrikesflygplatsen Alexandroupolis med ett byte i exempelvis Aten.

Eventet som jag fick ta del av anordnades av Medelhavet Kultur (länk) som i samband med detta släppte ett pressmeddelande som återges nedan:

Regionen för östra Makedonien och Thrakien ”omfamnar” Stockholm

Stockholm 15:e & 16:e december 2022

Ett särskilt viktigt turistfrämjande evenemang för regionen östra Makedonien och Thrakien anordnades torsdagen den 15:e december kl 18:00 på restaurangen ”Mykonos Taverna” i Stockholm, i syfte att presentera regionen som en toppturistdestination för hela året. Journalister, researrangörer, opinionsbildare, influencers och affärsmän i den svenska huvudstaden fick möjligheten att ”resa” till denna oförändrade region i Grekland och lära känna dess unika attraktioner, i samband med Regionens relevanta reklamkampanj med centralt meddelande ”En famn full av Grekland”.

Östra Makedonien och Thrakien

Under denna extremt varma och framgångsrika kväll informerades hedersgästerna om de viktigaste kännetecknen för regionen östra Makedonien och Thrakien och dess invånare, om regionens viktigaste natur- och kulturskatter samt om de element som gör denna destination speciell: ofattbart vackra landskap, ett fascinerande historiskt arv, en unik sammansmältning av religioner och traditioner, städer fulla av liv omväxlande med vackra byar och traditionella bosättningar, dofter, färger men också den läckra gastronomin i ett helt autentiskt Grekland, avslöjades och introducerades i en välkomnande famn som fängslade de som deltog i evenemanget.

Bland annat infann sig den biträdande regionalguvernören för turism, Athanasios Tsonis i Stockholm, som i ett tal till representanter för media och resebranschen uttryckte sin övertygelse om att regionen östra Makedonien och Thrakien uppfyller alla villkor för att bli en toppresedestination under hela året.

Östra Makedonien och Thrakien

Aktivt närvarade vid evenemanget var också Pavlos Mourmas, chef för den grekiska turismorganisationens kontor i Skandinavien och Baltikum, samt den biträdande chefen, Maria Zevgoula. Efter att ha välkomnat gästerna underströk Mourmas regionens strävan att bli en del av den skandinaviska turistmarknaden.

Med sin närvaro hedrade kvällen även handelsattachéen Pavlos Olziersky, tjänstemän från Greklands ambassad i Stockholm, Giorgos Kontorinis, kommunalråd i Solna kommun i Stockholm, samt biträdande kommunalchef i Östersund, Efi Kourlos.

Regionens pågående kampanj i Sveriges huvudstad är en del av en bredare strategisk planering för turismen baserad på kampanjen ”En famn full med Grekland”. Det man främst eftersträvar är bildandet och främjandet av en särskilt positiv bild av Östra Makedonien och Thrakiens Region i den svenska marknaden, för att regionen ska inkluderas i förstahandsvalen både av de som är yrkesverksamma inom turismen, såväl som enskilda resenärer.

Denna glamorösa tillställning var musikaliskt ”klädd” av Zorband, gåvorna som gästerna fick var bland annat lokala produkter från östra Makedonien och Thrakien, och erbjöds av företaget Mini Ellada AB och Greek Gourmeterie.

Läs mer: Weekend i Thessaloniki (länk)

MARKUS OLSSON

Under mina öluffarresor i Greklands övärld har jag kommit att fastna för detta vackra, varma land. Jag älskar naturen, maten, musiken men framför allt det gästvänliga folket som tar emot en med öppna armar. Med mittgrekland.se hoppas jag kunna bygga uppe en webbsida med fakta och inspiration för dig som ska eller planerar att resa till Grekland.


KATEGORIER

Tips Allmänt Mat och dryck Resmål Musik Stränder Artiklar Podcast